reklama

Padla z oblakov - katastrofa

Narodil som sa v Častej, teda presnejšie v častovskej doline, no veľmi vrúcny vzťah mám k celému tomuto kraju pod Malými Karpatmi.  Svoj život som strávil na tomto kúsku zeme. Iba raz som bol  v „zahraničí“, teda lepšie povedané v Maďarsku, u susedov, aj to si už poriadne nepamätám, lebo som mal desať rokov. Vždy som si vystačil s tým mojim rodným krajom a stále mám pocit, že aj tak ho ešte poriadne nepoznám. Aj po skoro šesťdesiatich rokoch svojho života nachádzam nové, nepoznané zákutia, alebo sa dozvedám o všelijakých zaujímavých udalostiach  z bohatej miestnej histórie, ktorá je pre mňa obrovskou láskou a aj relaxom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Minulý týždeň som bol cez víkend na jednej chate na Majdáne, neďaleko Smoleníc. Bola to odmena od mojej manželky, ktorá, keď vidí, že už nevládzem, dá mi „priepustku“ na takýto výlet. Bol som tam však hlavne na to, aby som sa stretol s ľuďmi, ktorí si veľa pamätajú, dokážu mi objasniť všelijaké doteraz neobjasnené súvislosti z miestnej histórie, alebo dokonca mi poskytnú písomnosti alebo fotografie. Potom to skladám, triedim, dávam do súvislostí a publikujem.
Vrátil som sa v nedeľu a už v utorok som sa dozvedel, že tie miesta, kde mi bolo tak dobre sú zničené. Dokonca sa tam nedalo prísť, lebo záplava strhla jediný prístupový most .
Celý môj rodný kraj bol zničený nevídanou a neslýchanou katastrofou. Ani v obecnej kronike Častej som nič podobné nenašiel. Vyčíňal tu mor, cholera, boli tu vojny a bitky, rabovačka, prechod frontu, no potopa takýchto rozmerov tu ešte nebola.
Najhoršie obišla dedina ležiaca v úzkej doline pod Červeným Kameňom, Píla. Riečka Gidra sa premenila na divokú, ničivú príšeru a likvidovala všetko, čo jej prišlo do cesty. Zničila celú dedinu a pod ňu ešte strhla most na hlavnej ceste do Častej.
Aj u nás v Budmericiach bolo „horúco“, no nakoniec sme obišli ešte celkom dobre. Báli sme sa, aby na dvoch rybníkoch nad našou ulicou nepovolili hrádze, no tie vydržali a voda sa rozliala iba po poli a do záhrad spodných domov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na svojej stránke venovanej histórii červenokamenského panstva som zmenil hlavnú stránku a dal som tam výzvu pre ľudí, ktorí by chceli nejakým spôsobom pomôcť obetiam záplav. Som na seba hrdý, že sa mi podaril vymyslieť možno najtransparentnejší spôsob, ako túto pomoc potrebným poskytnúť tak, aby ju aj naozaj dostali.

Kliknite a dozviete sa príbehy zatopených rodín.

Červený Kameň (Vlado Schwandtner)

Červený Kameň (Vlado Schwandtner)

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som obyčajný obyvatel neobyčajného kraja, narodený v jednej z dolín Malých Karpát. Narodil som sav častovskej doline pod hradom Červený Kameň v požehnanom roku Pána 1952.Hrad Červený Kameň, okolité obce, lesy a polia bývalého červenokamenského panstva ma svojou krásou očarili. Na každom kroku sa môžeme dotýkať bohatej histórie tohoto kraja. Som veľmi rád, že práve mne sa podarilo prísť na svet v tomto požehnanom kraji. Dlhé roky zbieram informácie a relikvie, ktoré približujú dávny i nedávny živoť mojich predkov. O výnimočnosti môjho rodného kraja, o jeho bohatej histórii i prítomnosti Vám budem písať na tomto blogu. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáČASTÁPOTOPA

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu