reklama

Čo som sa dozvedel zo starej kroniky

Ešte za mojej mladosti som o nej počul. Prvý krát som ju však na vlastné oči videl až na prelome tisícročí. Je to majestátna kniha, ktorej stránky sú z hrubého papiera a písmo na nich je úhľadné. Hlavný je však jej obsah. Nádherným archaickým spôsobom sú opisované udalosti, ktoré sa v obci odohrali. Od začiatku dvadsiateho storočia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Toto je úvodná stránka multimediálneho prduktu KRONIKA ČASTÁ
Toto je úvodná stránka multimediálneho prduktu KRONIKA ČASTÁ (zdroj: Vlado Schwandtner)

Kolovali rôzne chýry o tom, čo všetko je v kronike napísané. Keď sa medzi ľuďmi rozprávalo o nejakej udalosti, vždy sa našiel niekto, čo mal „zaručene pravdu, lebo vedel, že to tak bolo zapísané aj v kronike“. Okrem pár vyvolených, nikto tú kroniku v skutočnosti nevidel.

 Koncom roka 2004 som si túto relikviu priniesol domov. Dohodol som sa so Stanom Jablonovkým, vtedajším i terajším starostom, že sa pokúsim sprístupniť túto čarovnú knihy všetkým, ktorí budú mať záujem čítať si staré príbehy, ktoré prežili a zapísali naši predkovia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sedem mesiacov sme s našimi deťmi, narkomanmi, ktorí sa u nás „liečia“ prepisovali texty, skenovali a retušovali fotky, než sme prácu dokončili. Vyrobili sme prekrásny produkt na CD, ktorý má všetky vymoženosti elektronickej verzie knihy. Okrem obrázkov originálnych stránok, ktoré si každý môže v ich pôvodnej podobe prezrieť sme celú knihu aj prepísali. Tým sme umožnili používať fulltextové vyhľadávanie výrazov a aj používanie elektronických záložiek. Samozrejmé je aj kopírovanie textov a obrázkov. Dnes už nie sme spokojní s niektorými vecami a preto vzniká nová verzia tohto produktu. Je možné, že vzniknú i ďalšie. Chcel by som vyrobiť verziu tejto knihy kde by boli jednotlivé zápisy a fotky konfrontované so skutočnosťou dnešných dní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O čom vlastne písali starí kronikári v tejto vzácnej knihe? Tu sú autentické zápisky:

Usnesením zastupiteľstva obce Častá, zo dňa 11. mája 1933 čís. III./9. shrom. Bol som ja Vojtech Strelka, správca rím. kat. ľud. školy v Častej, ustanovený prvým obecným kronikárom. Tejto funkcie ujal som sa dňa 1. Júla 1933. Narodil som sa v súsednej obci Ompitáli dňa 21. júla 1901. Ľudové školy som vychodil v Častej, 3 triedy gymnázia vo Sv. Jury , 4. triedu mešť. Školy v Modre, tamtiež 4 ročníky učiteľského ústavu a obdržal som vysvedčenie dospelosti v roku 1921. Učinkoval som ako učiteľ v Igráme a v Lubine - Klačkoch. Od 1. septembra 1928. učinkujem na tunajšej škole. Horejším usnesením zatupiteľstva boli ustanovení členovia letopiseckej komisie: Lenhard Miko, roľník, starosta obce, Anton Weidinger, obchodník, I. námestný starosta, Ján Gregor, poštmajster, člen finančnej komisie.
 
So synom toho kronikára som sa osobne stretol. Práve sa vrátil z USA, kde pred dlhými rokmi emigroval a mal radosť, že si môže prečítať zápisky svojho dávno mŕtveho otca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Povesti, riekanky, piesne.
O hrade, skalách a iných miestach koluje viac povestí, sú však prevzaté z iných krajov a prispôsobené na miestne pomery. Jedna z nich však je asi pôvodná, jej stručný obsah znie: „Bohatý majiteľ hradu musel odísť do vojny. Mal verného sluhu, ktorého nehal doma a uložil mu, aby uschoval jeho poklady, ktorých mal mnoho, keď by prišlo nepriateľské vojsko. Nepriateľ skutočne prišiel, ale sluha už pred tým poklady schoval. Pri jednej hádke sluha chcel dokázať svoju šikovnosť v strelbe, namieril z okna hradu na obraz Panny Marie nad vchodom kostola na Pilách, vystrelil a trafil obraz. Za tento bezbožný skutok hneď na mieste oslepol. Keď sa vojna skončila, prišiel jeho pán domov. Žiadal sluhu, aby mu ukázal miesto, kde sú jeho poklady. Tento však súc slepý nemôhol tak učiniť, povedal, že poklady sú schované pod skalou, na ktorú padne prvý lúč slnečný.“ Túto skalu však dosiaľ nikto nenašiel, ačkoľvek mnoho ľudí sa o to pokusilo a tak poklad je dosiaľ skrytý. Skoro celkom zabudnutá je žartovná pieseň, z ktorej čiastka znie: „Častované vápno pálá, po dzedzinách ludzí šálá.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Diera po guľke je na obraze Panny Márie na kostole v Píle doteraz.

Svetová vojna.- mobilizácia.

V posledných dňoch júla 1914. očakávalo občianstvo našej obci napnute budúce udalosti. Každý rozprával o vojne a tieto chýry sa potvrdzovaly, keď boli niektorí záložníci povolávaní k svojím vojenským útvarom. Dľa rozkazu nadriadenej vrchnosti bola na obecnom úrade stále služba vo dne v noci.
Mnohí ľudia šli predo dňom do poľa, svážať obilie, keď dňa 1. augusta zarachotil bubon o 3.30 hod a oznamoval všeobecnú mobilizáciu. Vyhlášky priviezol úradník služnovského úradu zo Senca autom. Hneď boly vyvesené, ľudia a najmä vojaci ich s napnutím čítali. Ešte ten istý deň sa shromaždili povolaní vojaci pred obecným domom, ktorí mali ihneď narukovať. Až malé vynimky veselých ľudí, všetcia prítomní, vojaci, matky, sestry, bratia, otcovia, deti plakali, keď o 13 hod sa pohol smutný sprievod na 8 vozoch, odvázajúci našich záložníkov. Posledné zamávanie rukou, slzami zmáčaným kapesníkom a povozy s našími milými zmizly s dohľadu; niektorí z nich sa lúčili navždy, neuzreli viac svoj domov, svojích milých.

Veľmi veľa príbehov, faktov a udalostí je popísaných v tejto knihe. Podarilo sa mi objaviť a pre našich potomkov zachrániť i školskú kroniku s bohatou fotodokumentáciou. Mojou snahou a snom je predstava, že Obecný úrad v Častej, ako zriaďovateľ Základnej školy presadí, aby sa žiaci na hodinách dejepisu učili aj dejiny obce. Materiálu sme im nazbierali dostatok .

Najviac si cením to, že sa mi podarilo prekabátiť počítačových pirátov. Všetky produkty sme totiž urobili voľne šíriteľné. Tak je to napísané aj na úvodnej stránke nášho diela.

Tento multimediálny produkt venujem svojim rodákom, terajším obyvateľom obce ČASTÁ, ich deťom i všetkým budúcim obyvateľom tejto obce. Tiež všetkým, ktorí sa cítia byť "Častovanmi" a taktiež tým, ktorí sa zaujímajú o históriu tohoto mestečka.
Na tomto CD je presný odpis jednotlivých strán Pamätnej knihy obce Častá, ktorej originál mi láskavo zapožičal terajší pán starosta Stano Jablonovský. V záujme zachovania autentičnosti si užívatelia môžu pozrieť i fotokópie jednotlivých stán tak, ako v skutočnosti vyzerajú.
Za pochopenie a podporu ďakujem starostovi Stanovi Jablonovskému, Obecnému zastupiteľstvu a všetkým, ktorí sa podieľali na realizácii tohoto diela.
Osobitné poďakovanie by som chcel vysloviť mojim deťom, ktoré si u nás riešia svoj problém so závislosťou od drog. Eva Novanská spolu s Romanom Klčom niekoľko mesiacov tvorili na profesionálnej úrovni design a interface tejto publikácie, neúnavne prepisovali pre nich starodávne a neznáme texty. Spomínaní dvaja mladí ľudia s mojim prispením nakoniec v júni r.2004 dotvorili toto dielo.
Tento produkt je voľne šíriteľný a vopred ďakujeme všetkým, ktorí budú toto dielo napaľovať a šíriť tak ďalej slávnu históriu Častej.

Prosíme ctených užívateľov tejto publikácie, aby nám prepáčili prípadné nepresnosti, či chyby. Ak pri čítaní a porovnávaní textov s fotokópiami originálov takéto chyby nájdete, prosíme Vás , aby ste nám toto oznámili na kontaktnom čísle 0903 710 619.

Eva Novanská
Roman Klčo
Vladimír Schwandtner s.r.
Jún 2004

Červený Kameň (Vlado Schwandtner)

Červený Kameň (Vlado Schwandtner)

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som obyčajný obyvatel neobyčajného kraja, narodený v jednej z dolín Malých Karpát. Narodil som sav častovskej doline pod hradom Červený Kameň v požehnanom roku Pána 1952.Hrad Červený Kameň, okolité obce, lesy a polia bývalého červenokamenského panstva ma svojou krásou očarili. Na každom kroku sa môžeme dotýkať bohatej histórie tohoto kraja. Som veľmi rád, že práve mne sa podarilo prísť na svet v tomto požehnanom kraji. Dlhé roky zbieram informácie a relikvie, ktoré približujú dávny i nedávny živoť mojich predkov. O výnimočnosti môjho rodného kraja, o jeho bohatej histórii i prítomnosti Vám budem písať na tomto blogu. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáČASTÁPOTOPA

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu