reklama

Ako som so strýcom Štefanom vyrábal počasie

Narodil sa v Častej a určite tam aj zloží svoje kosti. Tak isto to bude aj so mnou. Už som si za tým účelom prenajal hrobové miesto, aj keď si moja žena, hneď ako som jej to oznámil, poklopkala na čelo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Strýco Štefan, napriek tomu, že má 87 rokov, neobsedí doma a neustále premáva po námestí, s každým sa pristaví na kus reči a sleduje všetky novoty. Momentálne sa v Častej prerába námestie, takže každý deň sa jeho vzhľad mení. Pre strýca Štefana je to ako keby mu brucho mastili. Chodí, obzerá a komentuje celé dianie. Za jeho dlhého života to námestie zmenilo svoj vzhľad už veľa krát, tak má naozaj všetky kompetencie na to, aby si povedal svoj názor. Projekt na rekonštrukciu vypracovala vnučka ( Eva Borecká) iného starousadlíka, už nebohého Jozefa Miku. Je architektka a spolu so svojim mužom, tiež architektom, vlastnia asi najstaršiu budovu v Častej. Voľakedy v tom dome býval vtedajší Marco Polo (Johann Dernschwam), ktorý bol správcom majetkov najbohatších podnikateľov Fuggerovcov, ktorí v Častej vlastnili hrad Červený Kameň.

Minulý týždeň boli u mňa dvaja častovskí Minárici. Prišli s tým, že potrebujú na častovské hody staré fotky kostola, lebo vo farskom dome bude výstava. Cez historické fotky som asi najbohatším zdrojom ja, tak som im poukazoval, čo sa v mojich zbierkach nachádza. Našli sme tam toho dosť a po ich odchode som ešte pohľadal nejaké iné, zašité v nezaradených adresároch.

Je krásne babie leto, tak som sa rozhodol, že si ten kostol pôjdem do Častej vyfotiť, ako vyzerá v súčasnosti. Rád by som totiž k tým historickým fotkám pridal aj súčasné. Kostol totiž v rokoch 1935 až 37 prestavovali.

Po toľkých rokoch je však veľký problém odfotiť kostol z tých istých miest a uhlov, ako to robil autor tých fotografií z tridsiatych rokov minulého storočia. Chodil som s foťákom a batohom plným objektívov okolo kostola, predieral sa všelijakými ozdobnými kríkmi, preskakoval som ploty a snažil som sa nájsť tú správnu polohu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


Častovský kostol pred rekonštrukciou (foto cca 1932 - 35)

Obrázok blogu


Častovský kostol dnesStrýco Štefan bol samozrejme na blízku a keďže ma pozná a vie, že robievam takéto veci, samozrejme, že bol zvedavý. Snažil som sa čo najstručnejšie povedať, čo robím a načo to bude dobré. Nedal sa len tak ľahko odbiť a musel som si vypočuť jeho komentáre, polemizovať o všelijakých veciach, vypočuť si pripomienky a zážitky. Skončili sme v jeho dome, v kuchyni, kde mi rozprával o vplyve kohúta na kostolnej veži na počasie v Častej.

Obrázok blogu


Strýco Štefan Geršic v kuchyni

Myslím, že by bolo pre všetkých zaujímavé a aj poučné, vypočuť si taký rozhovor v írečitej a pravej „častofčine“.

Červený Kameň (Vlado Schwandtner)

Červený Kameň (Vlado Schwandtner)

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som obyčajný obyvatel neobyčajného kraja, narodený v jednej z dolín Malých Karpát. Narodil som sav častovskej doline pod hradom Červený Kameň v požehnanom roku Pána 1952.Hrad Červený Kameň, okolité obce, lesy a polia bývalého červenokamenského panstva ma svojou krásou očarili. Na každom kroku sa môžeme dotýkať bohatej histórie tohoto kraja. Som veľmi rád, že práve mne sa podarilo prísť na svet v tomto požehnanom kraji. Dlhé roky zbieram informácie a relikvie, ktoré približujú dávny i nedávny živoť mojich predkov. O výnimočnosti môjho rodného kraja, o jeho bohatej histórii i prítomnosti Vám budem písať na tomto blogu. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáČASTÁPOTOPA

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu